Çapraşık Dişlerin Ve Çene Anomalilerinin Tedavisi (Ortodonti) - İstanbul Dental Center

Çapraşık Dişlerin Ve Çene Anomalilerinin Tedavisi (Ortodonti)

Ortodonti, dişlerin ve çenelerin estetik ve fonksiyonunu ideale yakın bir şekilde düzelterek, bireyin yaşam kalitesini yükselten bir diş hekimliği dalıdır.

TEDAVİLER

Takılıp Çıkarılabilen Apareylerle (Damaklıkla) Tedavi

Daha ziyade çocuklarda erken yaşlarda kullanılır.

Metal Braketlerle Tedavi

En çok tercih edilen tedavi şeklidir. Porselen ve lingual braketlere kıyasla daha ekonomiktir.

Porselen Braketlerle Tedavi

Daha estetiktir. Genellikle yetişkin hastalar tarafından tercih edilir.

Lingual (Ağız İçi) Braket ve Tellerle Tedavi.

Dışardan bakıldığında belli olmaz. Estetiğine önem veren hastalarda tercih edilir. Ağız içinde olduğu için kullanım zorluğu yaşanır. Pahalı olması en büyük dezavantajıdır.

Şeffaf Plaklarla Telsiz Tedavi (Invisalign)

Dezavantajı ancak sınırlı vakalarda kullanılmasıdır. Tedavi süresince birçok plakla tedavi sürdürülür. Çok estetiktir. Tedavide braket ve tel kullanılmaz.

Yetişkin Hastalarda Tedavi

Çocuk yaşlarda ortodontik tedavi yaptırmamış yada ortodontik tedavi yaptırıpta dişleri tekrar eski haline dönmüş olan hastalara uygulanır. Çoğunlukla hastalar estetik görünümlü porselen braketleri veya şeffaf plaklarla telsiz tedavi şeklini tercih etmektedirler.

ORTODONTİ HAKKINDA EN ÇOK MERAK EDiLENLER

ORTODONTi NEDiR?

Ortodonti dişlerin birbirleri ve çene kemikleri ile, çene kemiklerinin birbirleri ve kafa kemikleri ile ilişkilerini inceleyen ve tedavi eden Diş hekimliğinin bir anabilim dalıdır.

ORTODONTi UZMANI VEYA ORTODONTiST KiMDiR?

Diş hekimliği fakültesinden mezun olduktan sonra Ortodonti anabilim dalında 3 sene uzmanlık veya 4 sene doktora eğitimi alan ve eğitimini başarı ile tamamlayan diş hekimlerine ‘Ortodonti Uzmanı’ veya kısaca ‘Ortodontist’ denir.

DiŞLERDE NEDEN ÇAPRAŞIKLIK OLUŞUR?

Ortodontik bozukluklar kalıtımsal ve çevresel faktörlerle oluşurlar. Ebeveynlerdeki dişsel ve çenesel anomaliler çocuklarında da görülebildiği gibi, uzun süre biberon ve yalancı emzik kullanmak, parmak, dudak, dil emmek, tırnak, kalem ısırmak, ağızdan nefes almak gibi alışkanlıklardan dolayı da dişsel ve çenesel anomaliler oluşabilir.

YETiŞKiNLERDE ORTODONTiK TEDAVi YAPILABiLiR Mi?

Evet. Ağız hijyeninin iyi olduğu sağlıklı ağızlarda her yaşta ortodonti tedavi başarı ile yapılabilmektedir.

DiŞ TELLERi ACITIR MI, DiŞiME ZARAR VERiR Mi?

Diş tellerini ağızda tutmaya yarayan ve uygulanan ortodontik kuvvetleri dişlere yansıtan braketler dişlere özel bir yapıştırıcı ile yapıştırılır, sonra dişlerin çapraşıklığını düzeltecek olan diş telleri bu braketlere bağlanır. Her iki işlemde de ağrı hissedilmez. Ortodontik tedavi süresince ağız hijyeninize dikkat eder, her yemekten sonra diş ve diş tellerinizi fırçalarsanız ortodontik tedavi dişlerinize zarar vermez. Aksi taktirde braketler ve teller arasında besin artıkları birikeceğinden dişlerinizin çürüme riski artar, diş etleriniz kanar ve iltihaplanır.

Çocuğumuzun Ortodontik bir probleme sahip olduğunu erken yaşlarda nasıl anlayabiliriz ve hangi durumlarda diş teli ile tedaviye ihtiyaç duyulur?

Çocukluğun erken dönemlerinde ortodontik problemlere işaret eden bazı ipuçları bulunmaktadır. Bunlar;

• Dengeli olmayan yüz ve çene yapısı
  • Ağızdan solunum
  • Fonksiyonda (çiğneme, konuşma, vb) ve kapanışta zorlanma.
  • Parmak emme, tırnak yeme, yanak ve dudak ısırma gibi kötü alışkınlıkların bulunması.
  • Aşırı ileride veya aşırı geride konumlanmış çene yapıları.
  • Önde konumlanmış dişler.
  • Alt ve üst çenedeki dişlerin temas etmemesi veya normal olmayan bir şekilde kapanması.
  • Süt dişlerinin erken veya geç kayıpları
  • Çapraşık, yanlış yerde konumlanmış veya sürmemiş dişlerin varlığı.

Bu problemlerin varlığında dişlere hareketli veya sabit dişteli uygulamasına ihtiyaç duyulmaktadır.

ORTODONTiK TEDAVi NEDiR?

Ortodontik tedavi dişlerin ve çenelerin konum ve şekil bozukluklarını tedavi etme sanatıdır. Kısaca diş çapraşıklıklarını ve çene anomalilerinin tel takarak veya çeşitli apareylerle düzeltilmesidir.

HER DiŞ HEKiMi ORTODONTiK TEDAVi YAPABiLiR Mi?

Ortodonti uzmanlık isteyen bir dal olduğundan, her diş hekimi ortodontik tedavi yapamaz. Kanunen de yasaktır. Onun için ortodonti ile ilgili sorunlarınız varsa mutlaka bir ortodonti uzmanına danışmanız gerekir, diş hekimine değil.

ORTODONTiK TEDAViDE iDEAL YAŞ SINIRI NEDiR?

Dişsel bozuklukların tedavisi için ideal yaş sınırı 10-12 yaşlardır. Çeneleri ilgilendiren anomalilerde ve kötü alışkanlıkların bırakılmasında erken başlatılan tedaviler büyük önem taşır. Dudak damak yarıklı hastalarda ise tedavi hemen doğumdan sonra başlatılmalıdır.

ORTODONTiK TEDAVi NE KADAR SÜRER?

Aktif tedavi ortalama 18 ay sürer. Ancak tedavi süresi tedavinin şekline, hastanın yaşına ve işbirliğine göre değişebilir.

DiŞ TELLERiM GÖRÜNECEK Mi?

Metal braket ve metal ark telli tedavilerde evet. Porselen estetik braketli, ağız içinden uygulanan tellerle ve şeffaf plaklarla yapılan tedavilerde kesinlikle telleriniz görünmez. Ortodontik tedavi yaptırdığınız belli bile olmaz.

ERKEN DÖNEMDE ORTODONTiK TEDAViYE BAŞLAMANIN NE GiBi AVANTAJLARI BULUNMAKTADIR?

Erken tedavi ile sağlanabilecek avantajları şu şekilde sıralayabiliriz:

• Çene büyümesine ve çene yapılarının üzerlerinde yer alan daimi dişlerin daha düzgün konumlanmalarına rehberlik edilir.
  • Dişlere ve çevre dokularına zarar verebilecek kötü alışkanlıkların önüne geçilir.
  • Üst solunum yollarına ait yapı ve fonksiyon bozukluklarının, ilgili tıp dalları ile koordinasyon halinde çalışılarak tedavisi yapılır.
  • Özellikle üst ön dişlerin ileride konumlanmasından dolayı meydana gelebilecek travma olasılıklarının önüne geçilir.
  • Hastanın fiziksel görünümünü iyileştirerek, sosyal yönden özgüveninin arttırılması sağlanır.