Diş Hastalıkları ve Tedavileri - İstanbul Dental Center

Diş Hastalıkları ve Tedavileri

Dişin sert dokularında çürükle ya da başka nedenlerle meydana gelen madde kayıplarını onaran, kaybolan estetik ve fonksiyonu yeniden sağlayarak hastaya kazandıran bir diş hekimliği dalıdır.

SORULARLA DİŞ HASTALIKLARI VE TEDAVİLERİ

DİŞ ÇÜRÜĞÜ NEDİR?

Çürük, çürük yapıcı besinlerin (şeker ve karbonhidratlar) yenmesinden sonra diş yüzeylerinin yeterince temizlenmediği durumlarda gelişen sert doku kaybıdır. Diş çürüğü yapıcı bakteriler dişlerin yüzeyinden uzaklaştırılmadığında şekerleri parçalayarak asit oluştururlar ve bu asit de dişin sert dokularına zarar vererek diş çürüğünü oluşturur.

DİŞ ÇÜRÜĞÜMÜ TEDAVİ ETTİRMEZSEM NE OLUR?

Diş çürüğü tedavi edilmezse ilerler, dişin tamamının çürümesine neden olur ve dişin canlı dokuları olan dentin ve diş pulpasına (sinire) ilerleyerek hem ağrının artmasına, hem de dişin köküne doğru ilerleyerek diş absesine bağlı olarak dişin ve çene kemiğinin ve çevre dokuların İltihabına neden olur. Yine tedavi edilmezse dişin kaybına yol açar. İltihaplı dişler, kalp ve damar hastalıklarına, karaciğer ve böbreklerde ciddi fonksiyon bozuklukları, mafsal romatizmaları gibi sistemik hastalıklara yol açabilir.

KOMPOZİT DOLGU NE DEMEKTİR?

Kompozit dolgular, kompozit restorasyonlar, son yıllarda hem ön, hem arka dişlerde sıklıkla kullanılan doğal diş renginde polimer yapılı dolgu maddeleridir.

AŞIRI MADDE KAYBI OLAN DİŞLERİN RESTORASYONU NASIL YAPILIR?

Çürükten dolayı aşırı madde kaybı olan dişlerde kanal tedavisi yapıldıktan sonra, kavite preperasyonundan sonra kanal tedavisi yapılıp ölçü alınır ve laboratuvar şartlarında bitirilen dolgular ikinci seansta dişlere yapıştırılırlar. Diş renginde olan ve ağız dışında hazırlanan bu dolgulara inley, onley restorasyonlar denir.

DİŞİMİZİN ÇÜRÜDÜĞÜNÜ NASIL ANLARIZ?

Dişlerde soğuk ve şekerli besinlere karşı duyarlılığın olması, yeni başlayan ağız kokusu dişlerde çürük olduğuna işaret eder. Gri-kahverengimsi lekelerin görülmesi de dişin çürüdüğünü gösterebilir.

DİŞİMİN ÇÜRÜMEMESİ İÇİN NELER YAPMALIYIM?
  1. Biri mutlaka gece yatmadan önce olmak üzere diş ve diş etlerinin birlikte günde iki defa fırçalanması.
  2. Doğru diş fırçası ve doğru fırçalama tekniğinin kullanılması
  3. Şekerli ve dişe yapışan gıdalar yenilmesinden sonra dişlerin fırçalanması
  4. Ara yüz çürüklerinin oluşmaması için diş ipinin kullanılması
  5. Çocuk yaşlarda bir uzman diş hekimi tarafından dişlerin üzerindeki yarık ve çukurcukların fissür örtücü ile örtülmesi, tüm dişleri içine alan fluor uygulamalarının yapılması ve takibi
  6. Ağız gargaralarının kullanılması
  7. Düzenli olarak 6 ayda bir diş hekimi kontrolüne gidilmesi.
AMALGAM DOLGULAR (GÜMÜŞ DOLGULAR) KOMPOZİT (BEYAZ) DOLGULARLA DEĞİŞTİRİLMELİ MİDİR?

Evet. Hem sağlık hemde estetik bakımdan değiştirilmelidir. Amalgam dolgular içerisinde bulunan civanın sağlığa zararlı olduğu gerekçesiyle bu dolgular Dünya Sağlık Örgütü tarafından uygulamadan kaldırılmıştır.

ÖN DİŞLERDE YAPILAN ESTETİK RESTORASYONLAR NELERDİR?

KOMPOZİT VENERLER (LAMİNALAR)

Günümüzde ışıklı dolgular ile tek seansta doğal diş renginde yapılan restorasyonlardır. Genelde ön grup dişlerde estetik amaçla yapılan bir tedavi yöntemidir. Dişlerin sadece ön yüzeyleri aşındırılarak hazırlanan dişlerden ölçü alınır, daha sonra laboratuvar şartlarında hazırlanan porselen laminalar ikinci seansta dişlere yapıştırılır. Bu yöntemle dişlerin tamamı kesilmemiş veya küçültülmemiş olduğundan dişlere daha az zarar verilmiş olur. Son senelerde çok uygulanan bir diş restorasyon şeklidir.

METAL DESTEKSİZ PORSELEN KURONLAR

Altyapısında metal desteği olmayan, görünüşü ve ışık geçirgenliği doğal dişlerinkine benzeyen porselen kuron veya köprülerdir. Zirkonyum ve Emax porselen çeşitleri de kullanılmaktadır. Zirkonyum ve Emax porselenler normal porselenlere göre daha pahalı fakat daha dayanıklı ve estetik bakımından daha üstün porselenlerdir.

METAL DESTEKLİ PORSELEN KURONLAR

Ön bölgede diş eksikliklerinin olduğu ve herhangi bir nedenle implant yapılamayan hastalarda estetik porselen yapı ve onu taşıyan kıymetli veya kıymetsiz metal yapıdan oluşan kuron veya köprülerdir.