Ağız, Diş ve Çene Hastalıkları Cerrahisi - İstanbul Dental Center

Ağız, Diş ve Çene Hastalıkları Cerrahisi

Ağızda yer alan yumuşak dokuları (yanak, damak, dil, dudak) ve sert dokuları (dişler, kemikler) ilgilendiren hastalıkların cerrahi tedavilerinin ameliyathane ortamında gerçekleştirildiği bir diş hekimliği dalıdır.

DİŞ HEKİMLİĞİ CERRAHİSİ HAKKINDA EN ÇOK MERAK EDİLENLER

Diş hekimliği cerrahisinde hangi operasyonlar yapılır?

Ağız boşluğu içerisinde yer alan yumuşak dokuların (yanak, dil, damak, dudak gibi) ve sert dokuların (dişler ve kemikler) operasyonları yapılır.

20 yaş dişi nedir?

Yirmi yaş dişleri, diş dizisinin en arkasında yer alan, akıl dişi de denen üçüncü büyük azı dişleridir. Genellikle yirmili yaşlarda çıkan bu dişler; çoğu zaman çenedeki yer darlığı, sürme pozisyonundaki sapma veya ilgili bölgedeki kemik yoğunluğu gibi sebeplerle kısmen çıkmakta veya çene kemiği içinde gömülü kalmaktadır.

Her yirmi yaş dişi çekilmeli midir?

Şayet yirmi yaş dişleri kök uçları oluşmadan çekilirse çok kolay çıkartılırlar. Bunun için diş kuronlarının üzerlerindeki diş eti ve kemiğin kaldırılması gerekir. Tamamen sürmüş yirmi yaş dişlerinin çekilmelerine gerek yoktur. Belki bu dişler zamanla önündeki dişlerin kaybından dolayı bir köprü ayağı olarak da kullanılabilirler. Arkada olmaları nedeniyle, diş fırçalanmasında en zor temizlenen dişler olması dolayısıyla üzerlerinde biriken bakteriler ve gıda birikintileriyle diş eti iltihabı ve ağız kokusu yaparlar. Yanağa ve dile doğru eğimli süren yirmi yaş dişleri hastanın istemsiz olarak yanağını ve dilini ısırmasına neden olursa çekilmelidir.

Diş çekimi sonrası yapılması gereken işlemler nelerdir?

Çekimden sonra 3-5 dakika kanamanın olmasına izin verilmelidir. Bu, çekim boşluğunda kan pıhtısının oluşması için gereklidir. Sonra bir gazlı bezle tampon yapılır. Kanamayı durdurmak için konan tamponun yarım saat kadar ısırılması gerekir. Bunun yanı sıra çekimden 24 saat sonrasına kadar çok sıcak içecek ve yiyecekler kullanmamalı; sigara, alkol ve asitli gıdalar alınmamalıdır. Çekim sonrasındaki gece yüksek bir yastıkta yatılmalı ve kesinlikle ağrı kesici olarak aspirin gibi kan sulandırıcı ağrı kesiciler kullanılmamalıdır. Eğer cerrahi bir çekim veya dikişli zor bir çekim yapıldıysa, çekim yapılan bölgeye, yüze, dışarıdan aralıklı olarak 24 saat soğuk uygulanmalıdır (5 dakika tutarak, 5-10 dakika tutmadan). Buz veya soğuk uygularken cildin yakılmaması için kağıt havlu veya el bezi kullanılmalıdır.

Ağız içerisinde; dilde, yanakta, dil altında, damakta oluşan her şişlik veya renk değişikliği tehlikeli midir?

Vücuttaki bir çok rahatsızlığın başlangıç bulgularının ilk görüldüğü yerlerden birisi ağız içidir. Bunun için bu tip oluşumların takibi yapılmalı ve eğer ciddi bir rahatsızlık ihtimali var ise, tedavisine gecikmeden başlanmalıdır. Unutulmamalıdır ki, ağız dokularının kanserlerini ancak bu değişiklileri fark edebilen deneyimli bir diş doktoru tanıyabilir ve erken tanı hayat kurtarır.

Takıp çıkarılan bir protez yapmadan önce cerrahi bir müdahaleye gerek var mıdır?

Bazı hastalarda, özellikle dişsiz çenelerde, protezin oturacağı kemik alanının sağlanması için yumuşak dokuya bir cerrahi işlem gerekebilir. Protez kullanan hastalarda, yumuşak doku vuruklarının da ölçü almadan önce, cerrahi bir işlem ile düzeltilmesi gerekir.

Cerrahi girişimleri genel anestezi altında yapmak mümkün değil mi?

Genel anestezi, hastaya damar içi ilaçlar ve bayıltıcı gaz verilerek Narkoz halinin sağlandığı anestezi tipidir. Çoğunlukla korkulu ve endişeli hastalarda, zihinsel engelli kişilerde ve lokal anestezinin yeterli olmadığı vakalarda tercih edilmektedir. Sedasyon ise, hastaya damar içi ilaçlar verilerek yarı uyur halin sağlandığı anestezidir. Sedasyonun uyuşturucu etkisi yoktur. Dolayısıyla, cerrahi yapılacak bölgenin uyuşması için hastalara ayrıca lokal yani ağız içi uyuşturucu enjeksiyon-iğne yapılmalıdır.

Hangi dişlerin çekimleri zordur?

Kök uçları kıvrık olan dişler, gömük dişler, alt yirmi yaş dişleri ve kök aralarına kemik girmiş veya çene kemiğine kaynamış köklü dişlerin çekimleri zordur. Ama günümüz teknolojisinde dişlerin uyuşturulması ağrısız ve kolay olduğundan, çekimi zor olan dişlerin özel aletler kullanılarak çıkarılması çok çabuk ve rahat olmaktadır.

Gömük kalmış yirmi yaş dişleri zararlı mıdır?

Tam çıkmamış yirmi yaş dişleri önündeki dişlere baskı yaparak bunların çapraşık-düzensiz sıralanmalarına sebep olurlar; gömük yirmi yaş dişleri üzerindeki diş etinin iltihaplanmasına ve önündeki ikinci büyük azı dişiyle kendi arasında abse ve kemik erimesine, kist oluşumuna ve ağız kokusuna neden olurlar.

Her gömük yirmi yaş dişi çekilmeli midir?

Hayır. Alınan panoramik bir diş filmiyle bir zarara sebebiyet vermeyen ve hastada ağrıya sebep olmayan ve kökleri alt çene kanalı ve sinirine yakın olan dişler diş doktorunun kararıyla çekilmeyebilir.

Diş çekiminden sonra neler ile karşılaşılırsa diş doktoru aranmalıdır?

Çekim sonrasında yüksek ateş, durmayan bir kanama, kötü koku, ağrılı kızarıklık ve şişlik varsa, diş çekiminden 4-5 gün geşmesine rağmen tükürük ile karışık kan, şişlik ve ağız açmada zorlanma gibi şikayetler hala devam ediyorsa derhal doktorunuza baş vurmanız lazımdır.

Dişin kök ucunda kist oluşmuş ise, bu diş çekilmeli midir?

Hayır. Dişlerin kök uçlarında oluşan kistler, eğer başlangıç aşamasında iseler, diş çekimine gerek kalmadan tedavileri yapılabilmektedir. Bunun için bu tip dişlere öncelikle kanal tedavisi uygulanmakta, daha sonra da lokal anestezi altında, kök ucuna yapılan cerrahi müdahale ile problem ortadan kaldırılarak dişin uzun süre ağızda kalması sağlanmaktadır.

İltihaplı dişlerin çekimlerinden önce antibiyotik alınmalı mıdır?

Evet. Ama, iltihap ve şiş geçmedi diye günlerce veya haftalarca antibiyotik kullanmak yanlıştır. Bazen bir kaç saat önce alınan bir antibiyotik yeterli olabilecektir. Buna diş doktorunuz dişin durumuna göre karar verecektir.